Πολλοί συνάνθρωποί μας, στην εναγώνια προσπάθειά τους να καλύψουν ελλείμματα, συμπλέγματα, ψυχικά κενά, καταφεύγουν, όπως έχουμε δει, σε διάφορες απονενοημένες επιλογές απαράμιλλης φαιδρότητας σε σχέση με αυτό που ονομάζουμε περιπέτειες του μαλλιού. Βάψιμο, εμφύτευση, περίεργα χτενίσματα «καμουφλάζ», περούκα, περουκίνι βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη κάθε προβληματικού και γραφικού ανθρώπου, ο οποίος αναζητά στο μαλλί την ψυχική ισορροπία, την εκ των ενόντων συγκόληση της θρυμματισμένης του αυτοπεποίθησης. Και εδώ ακριβώς είναι η στιγμή να εισέλθουμε σε μια κατηγορία ιδιότυπου χτενίσματος που κάνει μπαμ ως προς τα ψυχικά κενά του «κτήτορος»: το μαλλί «γέφυρα». Το είδος αυτό χτενίσματος τυγχάνει απλούν ως προς τη σύλληψη, αρκετά δυσχερές, όμως, ως προς την υλοποίηση. Το όλον θέμα είναι να καλυφθεί, διά της προσπάθειας εμπαιγμού του κοινού μέσω της δημιουργίας ψευδαισθήσεως, η χαρακτηριστική αποψίλωσις του κρανίου από την (ιερή και υπερπολύτιμη) τρίχα. Οπότε τί κάνει ο κουτοπόνηρος και, ταυτοχρόνως, απελπισμένος συνάνθρωπος; Αφήνει το (ελάχιστο) μαλλί του να μακρύνει από την μια πλευρά, και το φέρνει, με ιερό δέος και προσοχή, στην άλλη άκρη του κρανίου, περνώντας το μαλλί πάνω από το γυμνό μέρος του κρανίου υπό μορφήν γέφυρας, κολλώντας το, συχνά, με μπριγιαντίνη. Το αποτέλεσμα είναι άκρως γραφικό και ιλαρό για όλους τους άλλους πλην των «γεφυροποιών», οι οποίοι, με νηπιακή αντίληψη, νομίζουν ότι ενέπαιξαν το κοινό, ενώ, στην πραγματικότητα, τον μόνο τον οποίον εμπαίζουν είναι ο ίδιος τους ο εαυτός… Το κοινό, κάθε που βλέπει μαλλί «γέφυρα», ανάβει ένα νοητό λαμπάκι (a la Κύρος Γρανάζης), και κοιτά, με ανεπιτήδευτη προσοχή και παιγνιώδη διάθεση, το καμουφλαρισμένο κρανίο του θλιβερού κατόχου. Το άκρως φαιδρό και καταγέλαστο αυτό χτένισμα εδόξασαν (και συνεχίζουν να δοξάζουν) ουκ ολίγοι, με πρωτομάστορα τον μακαρίτη Νίκο Σταυρίδη («γέφυρα» και βάψιμο και μπριγιαντίνη), τον επίσης αποδημήσαντα Νίκο Φέρμα (ωσαύτως), τον καθηγητή πανεπιστημίου A-Ι. Δ. Μεταξά, τον βουλευτή του ΚΚΕ Σταύρο Σκοπελίτη (του αφιερώσαμε παλαιότερα κάποιο post), τον μάεστρο της προπονητικής κυρ-Νίκο Αλέφαντο και άλλους, εις τους οποίους θα αναφερθούμε σταδιακώς. Ο μέγας και ύπουλος κίνδυνος για το μαλλί «γέφυρα»; Μα ποιος άλλος από τον αγέρα. Μόλις ο θεός Αίολος φτερνίζεται, το περίτεχνα φερμένο από τη μια άκρη του κρανίου στην άλλη μαλλί ανασηκώνεται χορεύοντας στον αέρα, εκθέτοντας ανεπανόρθωτα και πληγώνοντας βάναυσα τον ατυχή και αφελή «γεφυροποιό»…
Thursday, November 20, 2008
Το μαλλί «γέφυρα»
Πολλοί συνάνθρωποί μας, στην εναγώνια προσπάθειά τους να καλύψουν ελλείμματα, συμπλέγματα, ψυχικά κενά, καταφεύγουν, όπως έχουμε δει, σε διάφορες απονενοημένες επιλογές απαράμιλλης φαιδρότητας σε σχέση με αυτό που ονομάζουμε περιπέτειες του μαλλιού. Βάψιμο, εμφύτευση, περίεργα χτενίσματα «καμουφλάζ», περούκα, περουκίνι βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη κάθε προβληματικού και γραφικού ανθρώπου, ο οποίος αναζητά στο μαλλί την ψυχική ισορροπία, την εκ των ενόντων συγκόληση της θρυμματισμένης του αυτοπεποίθησης. Και εδώ ακριβώς είναι η στιγμή να εισέλθουμε σε μια κατηγορία ιδιότυπου χτενίσματος που κάνει μπαμ ως προς τα ψυχικά κενά του «κτήτορος»: το μαλλί «γέφυρα». Το είδος αυτό χτενίσματος τυγχάνει απλούν ως προς τη σύλληψη, αρκετά δυσχερές, όμως, ως προς την υλοποίηση. Το όλον θέμα είναι να καλυφθεί, διά της προσπάθειας εμπαιγμού του κοινού μέσω της δημιουργίας ψευδαισθήσεως, η χαρακτηριστική αποψίλωσις του κρανίου από την (ιερή και υπερπολύτιμη) τρίχα. Οπότε τί κάνει ο κουτοπόνηρος και, ταυτοχρόνως, απελπισμένος συνάνθρωπος; Αφήνει το (ελάχιστο) μαλλί του να μακρύνει από την μια πλευρά, και το φέρνει, με ιερό δέος και προσοχή, στην άλλη άκρη του κρανίου, περνώντας το μαλλί πάνω από το γυμνό μέρος του κρανίου υπό μορφήν γέφυρας, κολλώντας το, συχνά, με μπριγιαντίνη. Το αποτέλεσμα είναι άκρως γραφικό και ιλαρό για όλους τους άλλους πλην των «γεφυροποιών», οι οποίοι, με νηπιακή αντίληψη, νομίζουν ότι ενέπαιξαν το κοινό, ενώ, στην πραγματικότητα, τον μόνο τον οποίον εμπαίζουν είναι ο ίδιος τους ο εαυτός… Το κοινό, κάθε που βλέπει μαλλί «γέφυρα», ανάβει ένα νοητό λαμπάκι (a la Κύρος Γρανάζης), και κοιτά, με ανεπιτήδευτη προσοχή και παιγνιώδη διάθεση, το καμουφλαρισμένο κρανίο του θλιβερού κατόχου. Το άκρως φαιδρό και καταγέλαστο αυτό χτένισμα εδόξασαν (και συνεχίζουν να δοξάζουν) ουκ ολίγοι, με πρωτομάστορα τον μακαρίτη Νίκο Σταυρίδη («γέφυρα» και βάψιμο και μπριγιαντίνη), τον επίσης αποδημήσαντα Νίκο Φέρμα (ωσαύτως), τον καθηγητή πανεπιστημίου A-Ι. Δ. Μεταξά, τον βουλευτή του ΚΚΕ Σταύρο Σκοπελίτη (του αφιερώσαμε παλαιότερα κάποιο post), τον μάεστρο της προπονητικής κυρ-Νίκο Αλέφαντο και άλλους, εις τους οποίους θα αναφερθούμε σταδιακώς. Ο μέγας και ύπουλος κίνδυνος για το μαλλί «γέφυρα»; Μα ποιος άλλος από τον αγέρα. Μόλις ο θεός Αίολος φτερνίζεται, το περίτεχνα φερμένο από τη μια άκρη του κρανίου στην άλλη μαλλί ανασηκώνεται χορεύοντας στον αέρα, εκθέτοντας ανεπανόρθωτα και πληγώνοντας βάναυσα τον ατυχή και αφελή «γεφυροποιό»…
"Κληματαριά" είναι πιο περιγραφικό, νομίζω, κι έχει και μια νότα βουκολική που ταιριάζει στην ελληνική ψυχή.
ReplyDeleteΦτιάξτε, παρακαλώ, το πρόβλημα με Γιώργο Κωνσταντίνου, έχω αγωνία!
ΟΤΑΝ ΤΟ ΜΑΛΛΙ ΓΕΦΥΡΑ ΕΙΝΑΙ ΙΣΙΟ ΚΑΘΕΤΑΙ ΚΟΥΤΣΑ-ΣΤΡΑΒΑ ΚΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΜΠΡΙΓΙΑΝΤΙΝΗ, ΟΠΩΣ ΣΩΣΤΑ ΛΕΤΕ. ΟΤΑΝ ΟΜΩΣ ΕΙΝΑΙ ΣΓΟΥΡΟ Η ΣΠΑΣΤΟ ΕΚΕΙ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕΓΑΛΩΝΕΙ. Ο ΑΕΡΑΣ ΤΟ ΠΕΡΝΕΙ ΠΙΟ ΕΥΚΟΛΑ ΚΑΙ Ο ΦΑΛΑΚΡΟΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΤΙΠΟΤΕ ΠΑΡΑ ΜΟΝΟ ΝΑ ΤΟ ΣΤΗΡΙΖΕΙ ΜΕ ΤΟ ΧΕΡΙ ΤΟΥ. Σ' ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΝΟΜΙΖΩ ΑΝΗΚΕΙ Ο ΝΙΚΟΣ ΑΛΕΦΑΝΤΟΣ ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΕΤΕ...
ReplyDeleteΕκπληκτικη αναλυση του θεματος(οπως παντα)!
ReplyDeleteΠροτεινω ανεπιφυλακτα την ταινια "KingPin"των αδερφων Φαρελι(στα ελληνικα νομιζω λεγεται "τρελος απο χερι"),μια ταινια ΥΜΝΟ στις γεφυρωτες κομμωσεις!
Ευχαριστώ πολύ για την σημαντική αυτή υπόδειξη. Την ταινία όχι μόνο δεν την έχω δει, αλλά ούτε την γνώριζα και έσπευσα, μόλις τώρα, να την παραγγείλω. Και πάλι ευχαριστώ.
ReplyDeleteέξοχο και εμβριθές όπως πάντα - να συγχαρώ περαιτέρω τον συγγράψαντα γιά την ορθή χρήση της ελληνικής και του όρου "γέφυρα" αντί του "αερογέφυρα" που χρησιμοποιούν οι απανταχού καραάσχετοι ανθυποδημοσιογραφίσκοι της συμφοράς (αερογέφυρα του σταυρού κλπ, προφανώς γιά να προσδώσουν βάρος στην λέξη, τρομάρα τους), τολμώ δε να προτείνω τον όρον "αερογέφυρα" ως νεολογισμόν εις την περίπτωσιν του φταρνίσματος του θεού Αιόλου που αναφέρετε!
ReplyDeleteΝΟΜΙΧΩ ΟΤΙ ΒΡΗΚΑ ΤΟΝ ΤΕΛΕΙΑ ΓΕΦΥΡΩΜΕΝΟ ΤΩΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ ΕΤΩΝ.ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΝΟΜΙΖΑ ΟΤΙ ΘΑ ΗΤΑΝ Ο ΝΙΚΟΣ ΦΕΡΜΑΣ.ΑΛΛΑ ΤΕΛΙΚΩΣ ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΩΣ ΥΠΕΔΕΙΧΘΗ Ο....ΜΕΓΑΛΟΣ ...ΛΑΥΡΕΝΤΗΣ ΔΙΑΝΕΛΟΣ.
ReplyDeleteΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteΑγαπητέ φίλε βαψομαλλιά,
ReplyDeleteχαίρομαι αφάνταστα για ενασχόλησή σου με το συγκεκριμένο κούρεμα. Θα ήθελα βέβαια να σε ενημερώσω ότι το θέμα έχει μελετηθεί διεξοδικώς και αλλού, με την ονομασία παστός μπακαλιάρος http://www.vamvax.net/Epikoinwnia/forum/index.php?topic=871.0